Rabu, Mei 20, 2009

KEMAAFAN...MENGAPA SUKAR MENGHINDAR KESAKITAN ITU.....

Assalamualaikum...... Buat sekian kalinya aku mencatat di ruangan ini. Memperkatakan suatu itu yang sebenarnya hadir dalam hidup aku. Yakni apakah kemaafan...nilai kemaafan itu dan adakah kesakitan itu akan hilang jika kemaafan hadir di hati kita. Ikhlaskah kemaafan itu pula?

“Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi.”~Lucca D Jiwa~



Sekadar meminjam petikan daripada penulisan di http://anumzmikita.blogspot.com/

atau dlm bahasa Inggeris,One does not easily forget what one make them feel.

P/S:Sejujurnya saya sudah berada dlm fasa melupakan kesalahan dan mengambil pengajaran. (sy betul2 dah lupa salahnya,cuma setelah bercakap baru sedar apa yang pernah berlaku dan perasaan ketika peristiwa itu berlaku muncul tiba-tiba)Lebih2 lagi sy sgt defensive terhadap kebahagiaan saya.
Defensive merupakan sikap yang saya perolehi setelah sy tahu akan kemungkinan sikap seorg manusia kpd kita. Sy sedar setelah bertahun-tahun saya cuba membaiki hubungan dgn seseorg yg sy hormati,ada sesetengah perkara dlm hidup ini tidak berbaloi untuk kita korbankan kebahagiaan kita.Saya sedar setelah sekian lamanya saya menyalahkan diri kerana saya HANYA MEMILIH UNTUK MENJADI DIRI SAYA YANG SEBENAR,lalu saya mengharapkan kepedulian dari org yang tidak akan pernah peduli.
Kita perlu melihat kehidupan dgn pandangan mata hati kita bukan dgn pandangan mata hati org lain. Itu yang jadinya dek kerana kawan2 aku hisap dadah,maka aku pun kena hisap dadah.(sahabat yg baik sukar dijumpai,bila dh jumpa,jaga hubungan pula.=))
Raikan dirimu teman
RAIKAN DIRIMU teman...
Raikan perbezaan dan keunikan dirimu.
MUSTAHIL adanya 2 personaliti yang sama.
Serupa ya,sama tidak.
Malah bertentangan sekaligus pun ada.
Saya bersyukur kerana kesihatan saya makin pulih dan diberikan erti nilai sebuah kemaafan.Kemaafan itu perlu berdasarkan keikhlasan,ketelusan dan kesedaran yang tinggi bahawa tidak semua manusia sempurna. Terlalu senang mengucap maaf,maka nilai kemafaan individu tersebut kosong. Terlalu sukar,maka nilai kemaafan itu akan jadi terlalu buruk dek kesombongan dan keegoan.

SEKADAR DIPETIK DARIPADA : http://nurmawaddah.tblog.com/
H a r g a S a t u K e m a a f a n . . . .
09.07.08 (4:52 am)

Teman... Aku mengerti,

Ketinggian ombak menghambur,

Kerakusan taufan melanda,

Tapi,
Bumi mana tak ditimpa hujan,
Langit mana tak disinar mentari,
Aku,
Hanyalah seperti mereka,
Tanpa beda,
Cuma berbeza.
Teman...
Di pentas ini,
Memang ramai tidak mengerti,
Tapi,
Aku memahami,
Mahalnya erti satu kemaafan,
Simpulan maut bisa diungkai,
Awan hitam bisa diputihi.
Teman...
Andainya langkahku serong,
Andainya kataku pesong,
Hanya satu yang kupinta,
Walau kutahu mahal harganya,
Kemaafan.

Dipetik daripada : http://www.syiekatsuya.co.uk/
Displaying 1 To 1 Of 1 Comments
To Anna Abadi
my wish come true.. alahamdulillah..
i got her pict now, given from someone.
Ketika Hati Menangis
~ Anna Abadi
~monolog suatu malam~
Tuhanku,
ketika hati sedang menangis
hanya Engkau saja yang tahu
betapa merananya diriku
tak mungkin yang lain tahu….
Tuhanku,
ketika mereka meninggalkan aku
sendiri terkapai-kapai
ketika dunia tiada simpati
Kau tetap mendengar rintihan
kupadaMu tempatku menagih kasih
ketenangan kurasa mendekati
Musyahdu malam tak terasa sunyi..
Tuhanku,
ketika aku dalam kepayahan
keseorangan dihimpit beban derita
Kau beri aku kesabaran
pengalaman mengajar erti kematangan
lantas Kau membuka pintu hatiku
untuk memberi kemaafan
pada mereka yang pernah melukakanku..
pada mereka yang terus melukakanku…
dan pada mereka yang tersedar kerna melukakan…
Tuhanku,
ketika aku buntu
keliru dengan masa depanku
kau berikan aku kekuatan
Kau tunjukkan aku jalan
peluang kedua yang sungguh bermakna
sebagai suluh hidupku
menebus usia yang sia-sia
mengganti semalam yang pergi
memperbaiki kelemahan diri
mempelajari pengajaran dari kesilapan
menimbus kekecewaan dan dendam
Moga tiada lagi aku
bercita-cita lemas di laut
atau terlanjur menelan berlebihan pil
sungguh pelik bunyinya tetapi benar
hanya Kau saja yang mengerti
hatiku terseksa sekian lama
kini akhirnya bangkit semula
melupakan episod terakhir
dan menyambut lembaran baru…
Tuhanku Yang Maha Pengasih
rahmatMu tak terkira
syukurku melangit pun tak tercapai
sungguh aku rasa berdosa
kerana dulu sering terlalai
semoga penyesalanku kau terima…
Nukilan:(Allahyarhamah) Anna Abadi®
Comment Posted By KamarHati -oj- On 18.11.2008 @ 05:28

Sekadar memetik nukilan daripada : http://virtualfriends.net/

Teman...
Aku mengerti,
Ketinggian ombak menghambur,
Kerakusan taufan melanda,
Tapi,
Bumi mana tak ditimpa hujan,
Langit mana tak disinar mentari,
Aku,
Hanyalah seperti mereka,
Tanpa beda,
Cuma berbeza.
Teman...
Di pentas ini,
Memang ramai tidak mengerti,
Tapi, Aku memahami,
Mahalnya erti satu kemaafan,
Simpulan maut bisa diungkai,
Awan hitam bisa diputihi.
Teman...
Andainya langkahku serong,
Andainya kataku pesong,
Hanya satu yang kupinta,
Walau kutahu mahal harganya,
Kemaafan.

UNGKAPAN YANG DIPETIK DARIPADA: http://drnurani.blogspot.com/
Kata akhir dariku,
hayatilah bait indah dari lagu ini.
pertemuan telah ditakdirkan
antara kita tidak pernah dirancangkan
manalah takdir hendak dilawan
semuanya ketentuan tuhan
wahai sahabat sematkan semua kenangan
yang telah bersama sama kita lalui
suka dan duka memburu impian
moga teguhnya ikatan ini
sahabat yang amat ku kasihi
susah senang kau disampingku
kehadiran dikau disisi
mengubat sepi dihatiku
wahai sahabat sematkan semua kenangan
yang telah bersama sama kita lalui
suka dan duka memburu impian
moga teguhnya ikatan ini
sahabat yang amat ku cintai
susah senang kau disampingku
walau kini hilang dimata
namun kau tetap dihatiku
ooo...sahabat bertuahnya ku rasa
mendapat teman sepertimu
membimbing menasihatiku
hanya satu dalam beribu
sahabat yang amatku cintai
susah senang kau disampingku
walau kini hilang dimata
namun kau tetap dihatiku
namun kini hanyalah tinggal kenangan
pertemuan kita dilamat perpisahan
kemesraan bermekar diakhir perkenalan
sayup menitiskan air mataku
by:hawary

lots of love,
sahabatmu
p/s: tunaikan hak ukhuwah kepada sahabat2 kita.
Sentuhlah hati mereka dengan nikmat bercinta dan berkasih sayang keranaNya.

Daripada Abu Hamzah Anas Ibnu Malik r.a.
Sabda baginda:
Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri [bukhari dan muslim]





Daripada :
Dikala Hati Menangis ::
July 24, 2004... Saturday -- 1:18 a.m.
Tuhanku,
Ketika hati sedang menangis
Hanya Engkau saja yang tahu
Betapa merananya diriku
Tak mungkin yang lain tahu...
Tuhanku,
Ketika mereka meninggalkan aku
Ketika dunia tiada simpati
Kau tetap mendengar rintihanku
PadaMu tempatku menagih kasih
Ketenangan kurasa mendekatiMu
Syahdu malam tak terasa sunyi...
Tuhanku,
Ketika aku dalam kepayahan
Keseorangan dihimpit beban
Kau beri aku kesabaran
Pengalaman mengajar erti kematangan
Lantas pintu hatiku Kau buka
Untuk memberi kemaafan
Pada mereka yang pernah melukakan...
Pada mereka yang terus melukakan...
dan pada mereka yang tersedar kerna melukakan...
Tuhanku,
Ketika aku buntuK
eliru dengan masa depanku
Kau berikan aku kekuatan
Kau tunjukkan aku jalan
Peluang kedua yang sungguh bermakna
Sebagai suluh hidupku
Menebus usia yang sia-sia
Mengganti semalam yang pergi
Memperbaiki kelemahan diri
Mempelajari pengajaran dari kesilapan
Menebus kekecewaan dan dendam
Tuhanku Yang Maha Pengasih
RahmatMu tak terkira
Syukurku melangit pun tak tercapai
Sungguh aku rasa berdosa
Semoga penyesalanku
Kau terima...


Rasulullah bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud:“Awasilah diri kamu daripada berburuk sangka kerana perbuatan itu adalah satu pembohongan besar. Janganlah mencari berita buruk, berhasad dengki, bermasam muka dan marah, sebaliknya jadikanlah diri kamu semua bersaudara.(Riwayat Bukhori dan Muslim)."

_____
____________
SEKADAR MEMINJAM KATA-KATA...
"Orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat,
maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Tuhan.
Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain,
dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari Tuhan juga."
"Hai anakku,
apabila engkau berteman,
jadilah dirimu orang yang tidak pernah
mengharapkan sesuatu daripadanya.
Namun,
biarlah dia mengharapkan
sesuatu darimu..."
"Tiada siapapun boleh berpatah balik
untuk sebuah permulaan yang baru.
Namun,
kita boleh melakukan sesuatu dari sekarang
untuk pengakhiran yang baik.."


Dipetik daripada : http://www.malayonline.net/

Monolog suatu malam-
Tentang cinta

Khas Buat Adriana ...
Tentang Cinta Petikan dari Internet:
Sumbangan Sajak Puisi Adriana
Menyintai Tidak Bermakna Memiliki
Janganlah kau angkuh
melaungkan si dia kepunyaanmu
atau kau kepunyaan si dia
kerana hakikatnya
kita tidak pernah memiliki sesiapa
walau sekeping hati seorang insan
tidakkah kau sedar
hukum alam menyatakan
menyintai tidak semestinya memiliki?
Manusia pandai berpura berlakon di pentas dunia
dan bertopeng menutup rahsia
tetapi hati tidak pernah berdusta
pada empunya tentang perasaan yang bergolak di dalamnya
Tidakkah kau sedar
mungkin si dia melafazkan ungkapan cinta padamu
tetapi hati dan perasaannya
tidak pernah berniat begitu
dia hanya berselindung di sebalik sejuta alasan
Dan kau begitu jujur dan setia menyintainya
sehingga terlupa hukum alam
menyatakan menyintai tidak bermakna memiliki...
Sesungguhnya...
"Aku tidak pernah memiliki dirimu...
dan kau jua tidak memiliki diriku."
Mengertilah..
kita sebenarnya kepunyaan Yang Maha Esa
tiada sesiapa berhak memiliki diri kita
kecuali Dia
Dia mengasihi hambaNya
Dia memiliki hambaNya
Dan ke pangkuan Dia
kita kembali
Nukilan asli: Anna Abadi
~suatu tika dulu
~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ ~.~.~.~.~.~~.~
Ketika Hati Menangis
Tuhanku,
ketika hati sedang menangis
hanya Engkau saja yang tahu
betapa merananya
diriku tak mungkin yang lain tahu....
Tuhanku,
ketika mereka meninggalkan
aku sendiri terkapai-kapai
ketika dunia tiada simpati
Kau tetap mendengar rintihanku
padaMu
tempatku menagih kasih ketenangan
kurasa mendekatiMu
syahdu malam tak terasa sunyi..
Tuhanku,
ketika aku dalam kepayahan
keseorangan dihimpit beban derita
Kau beri aku kesabaran
pengalaman mengajar
erti kematangan
lantas Kau membuka pintu hatiku
untuk memberi kemaafan
pada mereka yang pernah melukakanku..
pada mereka yang terus melukakanku...
dan pada mereka yang tersedar kerna melukakan...
Tuhanku,
ketika aku buntu menanggung lara hatiku
kau berikan aku kekuatan
Kau tunjukkan aku jalan
Kau tak biarkan aku keseorangan...
Tuhanku Yang Maha Pengasih
rahmatMu tak terkira
syukurku melangit
pun tak tercapai
sungguh aku rasa berdosa
kerana dulu sering terlalai
semoga penyesalanku
kau terima...
Thank You Allah for the blessings
You have given me...
Nukilan asli:
Anna Abadi
~monolog suatu malam
.:: Anna Abadi ::.
_________________
Terima kenyataan itu
lebih baik dalam mencari kebenaran,
demi sebuah ketenangan

Hatiku pedih
Hatiku pedih
dan pilu
di atas kecuaianku sendiri
Hatiku pedih..
pedihnya bagai ditusuk duri
Airmata mengalir deras
Setiapkali terkenangkan perbuatanku
Maafkan aku
wahai sahabat
Aku tahu kamu berhak marah
di atas kecuaianku
Tetapi aku
dan kamu hanyalah insan yang hina
dan sering terlupa
Tiadakah kemaafan dihatimu
Hancur hatiku Mengenang
apakah erti persahabatan kita selama ini
Tetapi adakah dirimu
terasa dirimui dikhianati
Maafkan wahai sahabat
kerna
Bukan itu maksudku
Ku benar-benar terlupa dan terleka
Andai dapat ku ulang waktu
ingin ku ubah apa yang terjadi
Maafkan sahabatku?
Ku tidak sanggup kehilangan
teman seperjuangan sepertimu
Ku sedar dan ku tahu
siapalah diri ini untuk memiliki
teman sepertimu
Ku tahu dan ku sedar
ku tidak layak duduk sebaris dengan mu
Ku tahu dan sedar diriku
tidak layak digelar sahabatmu
Biar kumenlangkah menjauhimu?
Tetapi sanggupkah aku
Memutuskan ukhuwah ini
Dan sahabatku
Jikaku ikut kata hati ini
Nescaya binasa diriku
kerana ku telah mengikut telunjuk nafsuku
Untuk melarikan diriku
dari kesalahan ini
Binasalah aku
kerana menhancurkan hati saudaraku ini
Binasalah aku kerana kehilanganmu
Lantas ku titip puisi ini buat dirimu
Walaupun ku bukan seorang yang pandai berkata
Dan juga bukan seorang pakar bahasa
Tetapi kerna kumenyesali perbuatanku ini
Dan tidak pandaiku berbicara
Akhirnya baru kusedari
Sepatutnya kupinta daripada maha Pencipta
Pemilik hatimu dan hatiku?
dan sekeliannya
Membuka hatimu
untuk menerima kekhilafanku
Akhirnya baru terkedu
Untuk mengharap keampunan dari Illahi
Kerna Dia lah yang maha Mengerti
Perasaanku dan perasaanmu
Ya Allah,
hamba ini memohon keampunan daripada Mu
ya Tuhan ku.
Hamba ini memohon kepada Mu
agar Engkau lembutkanlah hati sahabatku
untuk menerima kesalahanku
dan kemaafan diri ini.
Sesungguhnya Engkaulah maha Kuasa
sebagai pemilik kepada semua hati ciptaanMu..
dan Sesungguhnya Engkau maha Mengetahui ,
maha Pengasih lagi Maha Penyayang
dan maha Pengampun.
Sahabatku ,
maafkan ku tiada kata yang dapat mengambarkan kekesalan ku
tetapi maafkanlah ku?
maafkanlah perbuatanku ini..
maafkanlah.
Hati ini tidak akan pernah berhenti
Mengharap kepada Nya
Agar ikatan suci ini terpelihara
dan bertahan hingga ke akhirnya
Walaupun menunggu.
tidak mengapa
Kerana ku yakin dirimu bukan begitu
Lambat laun kamu mengerti
Ini bukan maksudku
Kerna kamu mengerti dan memahami diriku seadanya
Kerana dirimu ialah sahabatku yang kusayangi sepenuh hati
Ya Allah Ini adalah ujian Mu
Di saat datangnya perpisahan di antaraku dan saudaraku
Kupasti hikmahnya penuh makna
Lantas Fikiranku kembali tenang
Airmata berhenti mengalir
dan dada tidak lagi rasa sempit
Kerana ku yakin Rahmat dan Rahim Nya
tidak akan pernah habis ke atas semua hambanya..
semoga dirimu Berjaya
"TERSENYUMLAH"
Post on: 09-Nov-07
daripada 'La Tahzan'(Don't be sad)
by Dr 'Aidh B Abdullah A Qarni..
Penterjemah Noraine Abu Iliyya Abu Madhi
berkata dalam puisinya:
Dia berkata:
Langit sedih dan terlihat murung.?
Aku berkata:
Tersenyumlah!
Biar kemurungan itu ada di langit!
Dia berkata: Kesamaran telah merasuk!
Aku berkata: Tersenyumlah!
Dukacita tidak akan pernah kembali, sebab ia telah mati.
Dia berkata:
Langit di angkasa telah menyatu dengan cinta yang berkobar dalam dadaku
dan telah menjadi neraka jahanam.
Dia khianati janji setelah merenggut hatiku.
Lantas bagaimana aku sanggup tersenyum??
Aku berkata: Tersenyumlah dan bersenanglah!
Kalau kau tetap bersama kesedihan,
akan kau habiskan seluruh hidupmu dalam kepedihan!
Dia berkata:
Perniagaan mendekati kerugian seperti seorang musafir yang hampir mati kehausan
atau seperti singa yang haus darah.
Dia meludah darah setiap kali menjulurkan lidah.
Aku berkata:
Tersenyumlah!
Kau bukanlah penyebab kesembuhannya
kecuali bila kau mahu tersenyum.
Apakah ketika orang lain berbuat dosa
dan tidur dengan perasaan takut,
engkau merasa engkaulah pendosa itu?
Dia berkata:
Musuh sedang berada di sekelilingku.
Mereka berteriak menakutiku.
Bukanlah aku telah tertawan dan
apakah musuhku tidak melihatku??
Aku berkata:
Tersenyumlah!
Cacian mereka tidak ditujukan untuk menuntutmu
jika kau tidak lebih mulia dan agung daripada mereka.
Dia berkata:
Musim telah jelas
tanda-tandanya tergambar padaku
di pakaian dan lukisan
Sedang diriku mempunyai kewajipan terhadap kekasihku
namun tidak ada satu dirham pun di kedua-dua telapak tanganku.
Aku berkata:
Tersenyumlah!
Bukankah kau masih hidup?
Kau bukanlah
termasuk orang yang tidak mempunyai kekasih.
Dia berkata:
Malam-malamku berlalu dalam kepahitan.
Aku berkata:
Tersenyumlah!
Jika kau merasa pahit,
semoga orang lain melihatmu sedang bersenandung.
Lemparkan kedukaan jauh-jauh dan tetaplah bersenandung.
Apakah dia akan melihatmu
jika engkau bernyanyi dengan limpahan dirham
atau kau merasa rugi
jika engkau bernyanyi dengan hati berseri-seri?
Wahai sahabat,
janganlah sampai kesedihan
membuat mulutmu terdiam
dan raut mukamu menampilkan kesedihan.
Tersenyumlah,.!
Sungguh bintang-bintang pun tersenyum
dan kegelapan akan saling berbenturan.
Oleh sebab itu,
kita menyukai bintang-bintang.
Dia berkata:
Keceriaan tidaklah akan membuat keadaan menjadi lebih baik.
Ia datang ke dunia ini
dan tetap pergi walau terpaksa.
Aku berkata:
Tersenyumlah!
Selagi hayat dikandung badan
selama engkau masih hidup
sebab sudah terlalu lama engkau tidak tersenyum.
Senyumlah untuk ku wahai sahabatku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan